Abstraction – création, Art Non Figuratif

(Galerie výtvarného umění v Ostravě, 1. 3. 2018 – 4 G, 4 ASM)

První březnový den se nesl zejména ve znamení abstraktního umění. Se čtvrtými ročníky našich oborů a gymnázia jsme vyrazili do centra Ostravy za vskutku bohatým výstavním programem. Plán byl jasný – návštěva Domu umění, Galerie Fiducia a Galerie na Sokolské 26. Nikdo tak nebyl na pochybách, že nás čeká kvalitní estetický zážitek. Že se máme nač těšit, o tom všechny záhy přesvědčila výživná porce umění ve třech samostatných prostorách Domu umění. Naším hlavním cílem byla aktuální výstava skupiny Abstraction – création, zastoupena mnoha ukázkami velkoformátových tisků zvučných jmen nefigurativního umění. Vystavené litografie a sériografie byly vymezeny lety 1932-1936 a tvoří tak reprezentativní výběr těch nejvýznamnějších prací skupiny. Nechyběly zde autorské stálice jako Kandinsky, Moholy-Nagy nebo dokonce český představitel František Kupka, který se na počátku 30. let ve skupině rovněž angažoval. Dům umění však nabízel také možnost shlédnout expozici Hledání hranic malby v post-mediálním prostředí. Tento společný projekt pedagogů, absolventů a studentů malířských ateliérů Ostravské univerzity a Bratislavské Fakulty umění představuje velmi zajímavé práce tvořené interakcí tradičních malířských prostředků a nových technologií. Žádoucím momentem je reprezentativní výstava uměleckých pokladů z období zrodu Domu umění, doplněná o rozmanité průvodní materiály a archivní dokumenty. Divák tak může obdivovat proslulou Klimtovu Juditu, stejně jako práce Slavíčka, Špály, Filly či Zrzavého. Ti, kteří abstrakci a moderně příliš neholdovali si mohli prohlédnout jedinečnou sérii barokních mistrů – malířů a rytců Norberta Grunda a Jana Balzera. Zejména mimořádná umělecká kvalita leptů musela učarovat snad každému z přítomných.
Po strávení všech uměleckých vjemů v Domě umění naše cesta nabrala směr Galerie Fiducia, kde jsme načerpali energii z expozice fotografií Zoolandscape. Nečekaným oživením se nám však následně staly práce, vystavené v dolní galerii Fiducia. Čekala na nás „přímočará sdělení s často brutálně infantilním rukopisem obrazů“. Zábava i mrazení, expresivita bizarních námětů vyvolávala úsměv i lehké rozpaky – velmi zajímavá a zároveň poutavá zkušenost.
Poslední zastávkou na naší cestě za uměním byla Galerie Sokolská. V několika místnostech nás provázely obrazy i neotřelé instalace, jakožto rozšířené pokračování expozice Hledání hranic malby. Všem, kdo mají v těchto dnech potřebu kulturního vyžití, lze výše zmíněné výstavy vřele doporučit – je na co se dívat a čím se obohatit.

2. 3. 2018